"Magyarország a megújuló energiaforrások fokozott alkalmazását nemcsak, és nem elsősorban kötelezettségnek, hanem a gazdasági fejlődéshez történő hozzájárulás egyik kiemelkedő lehetőségének tekinti" - derül ki a kormány stratégiai fejlesztési céljait összefoglaló Új Széchenyi-terv zöldgazdaság-fejlesztésről szóló fejezetéből, amely szerint többek között a bio- és alternatív üzemanyagok jelentik a megújuló energiaforrásokra épülő zöldipar alappilléreit.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium gondozásában elkészült a "Megújuló energia - Magyarország Megújuló Energia Hasznosítási Cselekvési terve 2010-2020" című kiadvány,
A cselekvési tervben megfogalmazott intézkedések az energia- és klímapolitikai célok megvalósításának előmozdítása mellett a magyar gazdaság fejlődését, új munkahelyek létrehozását, a vidék fenntartható fejlesztését is szolgálják. A közlemény szerint Magyarország megújuló energia hasznosítási cselekvési tervében a kormány olyan intézkedéseket vázol fel, amelyek az Európai Unió által megjelölt 13 százalékos célértéknél ambiciózusabb megújuló részarány - 14,65 százalék - elérését is lehetővé teszik. Mindez hozzájárul a kormány nemzetgazdasági célkitűzéseihez, a munkahelyteremtéshez, a földgázimport kiváltásához és Magyarország versenyképességének növeléséhez.
2011. június 20.-án Dr. Aradszki András benyújtott egy kapcsolódó módosító javaslatot, melyben a bioetanol-túlkompenzálás korrekciójának érdekében 40 Ft/liter jövedéki adó meghatározása mellett érvel. Azon a szerencsétlen körülményen túl, hogy Aradszki képviselő úr 1988 óta a MOL jogi menedzsere, az indoklásban fő érvként szerepelő indok- mely szerint a benzin fogyasztói árai nagymértékben megnőttek, míg a bioetanol jegyzésárai alig változtak- nehezen elképzelhető, hiszen a KSH adatai szerint a kukorica tonnánkénti ára 81 százalékkal lett magasabb, mint 2010 februárjában. Az indítványban megfogalmazottal szemben az etanol előállítási költségei 2006-óta emelkedtek, és a Magyar Bioetanol Szövetség szerint, az E85 csekély piaci beágyzottsága, valamint bioüzemanyagokra és megújuló energiaforrások alakalmazására vonatkozó 28/2009 és 30/2009 EK rendelet végrehajtása miatt a túlkompenzáció nem áll fent. Magyarország vállalta, hogy a
közlekedésben 2020-ra 10%-ra növeli a bioüzemanyagok arányát és 14,6%-ra a megújuló energia felhasználást is.
A lényeg a netto 40 Ft/liter jövedéki elfogadása ami adózott adóval számolva 50 Ft/liter jövedéki adót jelent. Nem nehéz kitalálni - még ha a gyártó és a forgalmazó is átvállal egy bizonyos részt -, az E85 olyan drága lesz, hogy senkinek nem fogja tankolni.
De ennek a számnak az ismeretében az sem kizárt, hogy elbúcsúzhatunk a hazai E85-től.
E85, élt négy évet. Nyugodjék békében!
A kormány kiszámítható, logikus gazdaságpolitikát folytat?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.